Suferinta
Marea trebuie sa fie agitata si tulburata ca sa poata arunca la mal pamântul, iarba si toate mortaciunile pe care râurile le-a varsat într-însa. Sa ne uitam mai bine si vom constata ca, dupa ce a fost framântata de o astfel de furtuna, marea devine foarte linistita.
ˇ
Cel ce primeste necazurile
din timpul de fata în asteptarea bunatatilor de
mai târziu, a aflat cunostinta adevarului si se va
izbavi usor de mânie si de întristare. Îsi cunoaste
mult mai bine complexitatea firii cel ce suporta necazurile decât cel
pentru care decurge lin, fara nici un fel de probleme si care în
felul acesta ramâne la suprafata fiintei lui nepusa la
încercare prin grele necazuri.
ˇ
Nu numai cei ce mor de sabie si
pe cei ce l-au marturisit pe Domnul îi încununeaza Dumnezeu, ci
si pe cei ce si-au dovedit iubirea întru nevointa caci
precum aceia au rabdat împunsaturile pentru domnul, asa si
acestia au rabdat asuprelile si nevointa pentru Domnul.
ˇ
Cel ce ia de bunavoie stare
smereniei si ostenelile cele grele, fiind astfel într-un fel pregatit
dinainte, nu va mai suferi atât de mult la venirea asupra lui a ocarilor
si greutatilor inevitabile vietii. Acestea nu-l vor întrista,
ba chiar nici nu le va mai simti, ci dimpotriva se va bucura de ele
pentru ca le vede în lumina dumnezeiasca rostul lor
binefacator.
ˇ
Mai bine este sa fim
ispititi de oameni decât de draci, dar cel ce place Domnului îi
biruieste si pe unii si pe altii. Dracii lupta
descoperiti împotriva pustnicilor, iar împotriva celor ce petrec în
chinovii sau savârsesc virtutea însotiti cu altii, îi
înarmeaza pe cei mai fara de grija dintre frati. Dar
razboiul al doilea e de departe mai usor decât cel dintâi pentru
ca nu exista oameni atât de amarnici cum sunt dracii. Oamenii cât de
rai ar fi mai au si o parte infima de mila, mai pot fi
înduplecati, au slabiciunile lor: somn, foame care întrerup chinul
pornit asupra-ti, pe când dracii nu. În orice caz, poti lupta cu
oamenii ce te ispitesc sau te tulbura cel putin tot atât de tare ca
ei, poti afla o portita de scapare în ispitirea lor si
deci îi poti înfrânge mai usor.
ˇ
Cel ce se roaga pentru oamenii
care-l nedreptatesc se împotriveste cu succes dracilor, dar cel
ce se împotriveste celor dintâi, e biruit de cei din urma. Lupta
oamenilor împotriva noastra nu este despartita de cea împotriva
dracilor, dar prin oameni lupta dracilor este mai slaba caci oamenii
se mai înmoaie de rugaciunea noastra pentru ei, de vorba buna
si de ajutorul ce le dam.
ˇ
Avva Zosima a zis ca cel ce
doreste sa umble pe calea cea adevarata si
dreapta, când se tulbura se loveste pe sine zicând: De ce te
mânii suflete al meu? De ce te tulburi ca cei ce fac spume? Chiar din aceasta
arati ca esti bolnav caci de n-ai fi bolnav nu ai
suferi. De ce încetând sa te ocarasti pe tine îl
învinovatesti pe fratele tau ca ti-a aratat
boala cu fapta si cu adevarul. Ia aminte la porunca lui Dumnezeu:
Când era ocarât, nu ocara, când patimea, nu ameninta (I
Petru 2,23) ci suferea totul. Si zicea ca de va trai cineva anii
lui Matusalem si nu va umbla pe calea cea dreapta pe care au umblat
toti sfintii, adica cea a necinstirii lor de catre oameni,
a iubirii si a rabdarii barbatesti, nu va înainta
câtusi de putin ci îsi va cheltui anii în desert. Cel ce
rabda va sta de-a dreapta Celui rastignit si dupa
rastignire, înviat, pentru ca s-a lasat si el
rastignit de ocari si si-a predat grija de sine
dascalului sau, ca Hristos, tatalui. Omorând cu totul voia sa
egoista, a înviat în dragostea lui Hristos.
ˇ
Mustrarea te face atent la tine
însuti, te face sa-ti dai seama ca e ceva rau în tine
sau care face altuia impresia ca nu esti cum trebuie în vreo
privinta oarecare. Drept urmare, te sileste sa te vindeci
si în acea privinta si deci sa-ti câstigi
mântuirea. E o cruce care te desavârseste, însasi primirea
mustrarii pricinuindu-i cuiva pocainta de gresale îi aduce
iertarea lor.
ˇ
Precum pe ostasul care a primit
rani grele în vremea razboiului, împaratul nu porunceste
sa-l scoata din oaste, ci mai degrab sa-l înainteze în gard,
asa îl încununeaza Împaratul ceresc pe calugarul care
a suportat de la draci primejdii multe.
ˇ
Daca hotarul trândaviei
este a nu avea rabdare în nici o odihna, al rabdarii este a
se socoti cineva în orice necaz ca fiind în odihna. Lenesul
niciodata nu socoteste ca se odihneste cât îi place este
si aici o sete infinita a lâncezelii; dimpotriva, rabdarea
nu se socoteste sleita de nici o greutate.
ˇ
Exista o boala pentru
curatirea de pacate si este o alta pentru smerirea
cugetului. Bunul si Preabunul nostru Domn si Stapân, când vede
pe unii mai trândavi în nevointa, smereste trupul lor prin
boala ca printr-o nevointa mai nedureroasa. Dar uneori ea
vine si pentru a ne curati sufletul de gândurile rele sau de
patimi. Toate cele ce ni se întâmpla, vazute sau nevazute se pot
primi si bine si cu patima si cu o simtire de mijloc.
Am vazut trei frati supusi greutatilor: unul se
revolta, altul ramase neîntristat iar al treilea a cules din aceasta rod
mult primind totul cu multumire.
ˇ
Pe masura smeritei
cugetari, ti se da tie si rabdarea în
greutatile întâmpinate si dupa rabdarea ta ti se
usureaza povara necazului tau si agonisesti mângâieri.
Smerenia este ea însasi izvor al rabdarii caci nu
socotesti ca ai dreptul la mângâieri, iar rabdarea stând tare,
întareste firea ta încât nu mai simti greutatea necazului. Din
rabdare curge în tine o forta caci vointa ascunde în
ea rezerve de forta pe care nu obisnuim sa le punem în
lucrare. Mai bine zis aceste rezerve de forta sunt firea noastra
si ea le pune în lucrare prin vointa care e o calitate generala
a ei pe care nu o pune de obicei în mod deplin în lucrare. Rezervele de putere
ale firii noastre sunt de fapt nesfârsite când ea sta în
legatura cu Dumnezeu. Mai usor biruim greutatile prin
rabdare decât prin lupta de a nu le primi, de a le ocoli cu orice
pret, fapt în care se manifesta o frica, o slabiciune care
ne face de fapt slabi. Cele dinafara ne pot zdrobi mai usor firea
daca nu o întarim din rezervele ei launtrice care stau în
legatura cu rezervele de putere nesfârsita ale lui Dumnezeu
Care a creat si sustine firea noastra ca adevaratul ei
fundament si izvor. Toate primejdiile si necazurile care nu sunt
întâmpinate cu rabdare aduc un chin îndoit caci rabdarea omului
e pe masura primejdiilor ce-i vin. Atât se încordeaza omul cât e de
mare greutatea careia trebuie sa-i faca fata, iar slabirea
curajului este maica chinului, pe când rabdarea e maica mângâierii si
putere de a se naste din necazurile sale, fara harul dumnezeiesc
care vine prin cautarea cea cu dinadinsul a rugaciunii ei si
varsarea lacrimilor.
ˇ
Barbatul rabdator a
murit înainte de mormânt facându-si mormânt chilia sa. Rabdarea
se naste din nadejde si plâns, caci cel lipsit de acestea
doua e robul trândaviei.
pasaje din folocalie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu