Totalul afișărilor de pagină

duminică, 7 februarie 2016








- Părinte, când prinde blestemul?


- Blestemul prinde atunci când există la mijloc nedreptatea. 

Dacă, de pildă, o oarecare femeie îşi bate joc de alta ce este mâhnită sau îi face vreun rău, iar cea mâhnită o blesteamă, s-a terminat, se pierde neamul ei. 

Adică atunci când fac rău cuiva, iar acela mă blesteamă, se prind blestemele lui. 

Îngăduie Dumnezeu şi se prind, precum, de pildă, ca unul să omoare pe altcineva.

Când însă nu există nedreptate, atunci blestemul se întoarce la cel ce l-a rostit.

Pentru a pune capat acestor blesteme, alearga degraba la un duhovnic si te spovedeste curat, fa pocainta,milostenie multa, traieste curat si Domnul degraba te va ajuta.

Pasii tai si gura ta sa nu lucreze rele si viclesug, caci la Domnul toate sunt cunoscute. Fii curat in inima ta si in gandul tau, iar viata ta sa devina sfanta in toate cate le faci. 

Numai asa vei obandi pacea si linistea. 

Fugi de orice inseamna pacat, chiar si de omul ce barfeste si vicleneste. 

Tu sa binecuvantezi tot omul care te va blestema, asa vei pune carbuni aprinsi pe capul duhului cel rau- si va pleca de la casa ta. Sfinteste casa si celelalte lucruru pe langa casa, ca sa ai ocrotirea Domnului. Apoi sa dai cu tamaie si apa sfintita cat mai des prin casa. Candela sa fie mereu aprinsa in fata icoanelor. Duminica sa fii la Sfanta Liturghie, si neaparat sa te rogi si pentru cei de acasa. 


Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovniceşti,
Vol. I Cu durere și dragoste pentru omul contemporan,
Editura Evanghelismos, București, 2012, p. 101







FRICA DE MOARTE 




FRICA DE MOARTE SAU GLASUL CONSTIINTEI


Am văzut crestini vârstnici care se tem de moarte mai mult decât cei tineri.

Cum se poate acest lucru?

Cum trebuie să cugetăm și să așteptăm ceasul morții după Sfânta Evanghelie?

Frica de moarte nu-i din pricina morții, ci din pricina vieții.

Vrei, așadar, să nu te temi de moarte? 
Trăiește creștinește! Traieste asa cum a poruncit Hristos ! Rugaciunea sa-ti fie neintrerupta. Spovedanie si plans zilnic pentru pacatul savarsit. Milostenia te va apropia de Domnul.
Zicea Parintele Cleopa ,, sa-ti asude milostenia in mana dreapta,,

Iubeste si iarta aproapele. Fa bine zilnic si ferestete de pacat. Sa ai moarte in fata ochilor tai in fiecare zi.


Celui ce se teme de Domnul, bine-i va fi întru cele de pe urmă.

Cine a trăit bine nu poate muri rău. Cine este pregătit de moarte nu se teme de nici o moarte, chiar daca va veni pe neașteptate. „El moare pentru că nu moare”.


Câtă vreme trăim, să-L iubim pe Dumnezeu atât cât putem.

Viața să ne servească numai spre a spori în dragostea lui Dumnezeu.

Mărimea iubirii ce o află la noi moartea va fi măsura dragostei de care vom fi cuprinși pe întreaga veșnicie față de Dumnezeu.

Moartea se intampina cu bucurie, in nadejdea vesnicei fericiri a Imparatiei Domnului , ca rezultat al ascultarii poruncilor lui Dumnezeu sau mai bine zis a trairii vietii sfinte.

Cât de multă bucurie ar cuprinde sufletele, dacă ar ști cât de mult ne iubește Dumnezeu și ne așteaptă să-I deschidem (Apocalipsa 3,20). 
Origen spune: „Dumnezeu mai mult se îngrijește de mântuirea noastră decât diavolul de pierzarea noastră, pentru că Dumnezeu cu mult mai tare ne iubește decât ne urăște diavolul”.


Extras din Ne vorbeşte Părintele Arsenie (Papacioc), vol. II, Editura Episcopiei Romanului, 1997

 Profetii si marturii pentru vremea de acum“


[...]  Oamenii se vor inrai si vor strica obiceiurile pamantului, inmultindu-se intre ei ca dobitoacele fara nicio nerusinare, lepadand Sfanta Taina crestina a nuntii. 
Vor defaima obiceiurile crestinesti dedandu-se la tot felul de obiceiuri straine, iar paganii se vor amesteca cu sange crestinesc. 

Mare urgie va fi atunci.

Domnii pamantului vor fi oameni vanduti satanei, care nu vor mai purta grija poporului drept-credincios. 

Mosiile stramosesti vor fi calcate cu japca si luate de straini dupa bunul lor plac, lucru nemaiintalnit in curgerea timpului in Moldova.

Biserica stramoseasca va fi rusinata de noile obiceiuri paganesti si papistasesti, aduse cu sila de vladicii lor cu apucaturi satanicesti.

 Oamenii afierositi lui Hristos cu slujba vesnica vor lepada sfantul chip si fagaduinta inaintea lui Hristos, dedandu-se la viata lumeasca de dinainte.

La vremea cea din urma, pamanturile nu-si vor mai da roada lor, padurile vor fi taiate, iazurile vor fi secate, oamenii vor vinde mosiile fara de rusine, uitand ca stramosii lor le-au pastrat cu sabia.

Legile crestinesti ale tarii vor fi lepadate, iar hrisoavele voievodale vor fi luate in ras, iar conducatorii netrebnici vor face legamant cu fiara apocaliptica. 

 Barbatii vor schimba obiceiul dumnezeiesc al demnitatii lor si se vor acoperi in straie femeiesti, iar femeile vor umbla precum barbatii.

 Adunarile din sarbatori si toate obiceiurile pamantului vor fi schimbate in obiceiuri si apucaturi salbatice, paganesti, aducand in Moldova in locul jocului de sarbatoare jocuri de la salbatici.

 Vlastarele moldovenesti, urmasii domnilor si boierilor de demult, se vor deda la obiceiuri si apucaturi ieftine.

La vremea de apoi, pe pamanturile Moldovei va domni saracia, jalea, moartea, spaima, frica si omul nu va mai fi stapan in batatura lui.

 Vor pune domnii pamantului biruri si legi cum n-au mai fost de la intemeierea Moldovei.

 Vor pune biruri si pe aerul lasat de Dumnezeu.


La vremea cea din urma, oamenii se vor strange unii langa altii in tot felul de nascociri, lepadand truda satului, munca va fi o rusine, rusinea va ramane un obicei, iar cei drepti vor fi considerati nebuni. 

Se vor insela unii pe altii crezand ca asta e legea lui Dumnezeu.

Si, in cele din urma, ultima randuiala a pamantului: se vor dezgropa oasele parintilor si stramosilor nostri, vor fi daramate bisericile, vor fi lepadate randuielile crestinesti si vor iesi un soi de oameni care, tot in numele lui Dumnezeu, vor face biserici fara cruce, vor nesocoti Sfanta Jertfa si, in cele din urma, o vor amesteca in slujire cu paganii.

Asa arata Apocalipsa Sfintei Carti a Scripturii, ca la vremea din urma, cand veti vedea uraciunea pustiirii in locul cel sfant, razboaiele pe alocurea, urgiile si uciderile intre oameni, lepadarea pruncilor din pantecele femeiesti si oameni cautand linistea de la un capat al altuia al pamantului, cand graiurile se vor amesteca ca alta data in Babilon, si sfarsitul va fi aproape.

Moldova cea frumoasa si bogata, plina de daruri dumnezeiesti, plina de locasuri sfinte, plina de oameni harnici si credinciosi, va cadea in mainile paganilor si a necredinciosilor, iar caderea ei va fi mai grea decat caderea Constantinopolului din vremea maritului nostru domn Stefan cel Mare si Sfant.

Binecuvantat a fost pamantul Moldovei si nerusinata a fost ocara oamenilor, care, prin faptele si apucaturile lor stricate, vor intoarce pe voievozi in morminte si vor face pe stramosi sa lacrimeze sub glie, stand cu fruntea plecata in fata Marelui Stapan Hristos pentru rusinea lasata de urmasii lor“.

(Document din Moldova dat de Mitropolitul Varlaam Mitropolitului Macarie cu prilejul calatoriei prin Moldova, adus de la pustnicii de la schitul lui Zosima din tinuturile Neamtului – cu titlu l „Proorocii despre vremurile din urma si caderea crestineasca a Moldovei”)


Sursa: “Profetii si marturii pentru vremea de acum“
Ed. Biserica Ortodoxa, Alexandria 2004
ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie_RO/Profetii_si_marturii_crestine.pdf


Despre Taina Sfintei Spovedanii.
 Avand in fata aceasta lista de pacate, ne putem face un amanuntit examen de constiinta. Astfel putem descoperi mai ales pacatele ascunse, pe care le-am facut si nu stiam ca sunt pacate sau nu ne-am dat seama ca pacatuim. Cel mai simplu si mai sigur este sa luati ceva de scris si o hartie si, pe masura ce cititi pacatele, notati pe hartie pe cele pe care le-ati facut. Notati-le nu exact cum sunt in lista, ci cum s-au intamplat in viata dumneavoastra. Sa nu credeti ca le veti tine minte pe toate. Veti avea neplacuta surpriza sa constatati ca la Spovedanie, sub epitrahilul preotului duhovnic, nu va veti mai aminti mare lucru. Daca veti avea hartia cu dumneavoastra la Spovedanie, veti fi sigur ca astfel nu ramane nimic nemarturisit din cauza uitarii. Totusi nu trebuie prezentate preotului pacatele pe larg cum sunt scrise aici, ci cat mai pe scurt. La acestea foloseste lista de pacate. Atentie! La Spovedanie se marturisesc pacatele care s-au mai intamplat de cand v-ati marturisit ultima data si cele care au ramas nemarturisite (fie le-ati uitat, fie nu ati stiut ca sunt pacate si intre timp ati aflat). Pacatele deja marturisite nu se mai repeta. De asemenea nu se povestesc imprejurarile in care s-au petrecut pacatele. Nu au decat foarte rar importanta si aceste povesti nu vor face decat sa consume din timpul de marturisire al altor crestini si sa impovareze pe preotul duhovnic. Eventualele explicatii va vor fi cerute de duhovnic. De asemenea, daca nu sunteti hotarat (hotarata) sa spuneti tot din diferite motive, mai bine nu va marturisiti, pentru ca nicidecum nu vi se vor ierta cele marturisite, ci se zice chiar ca se vor dubla. De ce ne este rusine de preot sa marturisim pacatele? Oare nu este si el om ca si noi? De ce oare n-am avut aceasta rusine atunci cand am facut pacatul? Cele mai importante in privinta Spovedaniei sunt conditiile iertarii pacatelor marturisite: - parerea de rau pentru aceste pacate; - hotararea de a nu le mai repeta; - marturisirea sa fie sincera si completa; - preotul duhovnic sa dea dezlegarea pacatelor; - implinirea canonului (epitimiei) primit de la duhovnic. Preotul duhovnic la care ne marturisim se alege. Asa cum cautam pentru bolile noastre cel mai iscusit doctor, tot asa trebuie si pentru pacatele noastre sa cautam cel mai iscusit duhovnic. Nu trebuie sa schimbam duhovnicul decat pentru motive intemeiate (ne-am mutat noi sau s-a mutat preotul, a murit preotul, este stapanit de pacate mari etc.). Cu cat el ne cunoaste mai bine, cu atat ne poate sfatui mai bine. Trebuie sa spunem lui Dumnezeu, sub epitrahilul preotului: · cand ne-am spovedit ultima data; · daca atunci am spus toate pacatele; · daca am primit vreun canon; · daca am primit dezlegare la Sfanta Impartasanie. Indreptar pentru spovedanie ( Lista de pacate) 1. Am deznadajduit in ajutorul si mila lui Dumnezeu. 2. Am zis ca nu ma mai iarta Dumnezeu, ca sunt prea pacatos(pacatoasa) si tot in iad voi merge. 3. Am zis: daca vrea Dumnezeu ma mantuieste, daca nu, nu. 4. Am zis ca nu-mi ajuta Dumnezeu, ca m-a uitat Dumnezeu. 5. Am crezut sau am zis ca nu exista Dumnezeu, rai, iad. Am indoiala ca exista Dumnezeu, rai, iad etc., pentru ca nu le-am vazut. 6. Am socotit Sf. Scriptura mincinoasa. Nu cred in anumite minuni, intamplari povestite in Sf. Scriptura. 7. Nu suport sa se vorbeasca despre Dumnezeu. 8. Am avut prea mare incredere in mila lui Dumnezeu zicand: oricat as pacatui, ma iarta Dumnezeu, ca El e bun. 9. Am avut gand de sinucidere. 10. Am fumat. M-am drogat (fumatul si drogurile sunt sinucidere). Am vandut tigari si/sau droguri. 11. Am injurat. Si de cele sfinte am zis (Grijanie, Biserica, icoana, candela, Dumnezeu, Hristos, tamaie, morti etc.) 12. N-am platit lucratorii. Nu le-am dat cat trebuia, cat m-am impacat cu ei. Nu i-am platit la timp. Am cumparat ceva si n-am platit. 13. Am asuprit pe slugi, pe saraci, pe orfani, pe vaduve, pe neputinciosi. I-am batjocorit. 14. Mi-am dorit moartea la necaz. 15. Am ucis oameni, cu voie sau fara voie. Poate din si din cauza mea, a murit cineva. 16. Am cartit la Dumnezeu la necazuri ca prea mi-e greu, ca de ce am pierdut tocmai eu, ca de ce sunt prigonit eu si pacatosii traiesc bine, ca nu-i bine, sau ca e prea e frig, cald, prea ploua etc., in loc sa am rabdare. 17. Am zis zau, sa mor eu, sa n-am parte de, sa chiorasc, etc. 18. Am fost nemultumit(a) cu starea mea (mai bine era asa decat asa). 19. Am jurat stramb. Am jurat ca voi face ceva rau. 20. Am blestemat. Si pe mine insumi (insami) m-am blestemat. 21. Am fost fatarnic(a), prefacut(a), lingusitor(oare), viclean(a). 22. Am vorbit cu mai multe intelesuri. 23. Am purtat vorba de colo-colo. 24. Am pagubit sufleteste si trupeste pe aproapele meu. 25. Am impiedicat pe aproapele meu sa dobandeasca ceva bun, din invidie si rautate. 26. Am clevetit, discutat, barfit, tinut contul altuia. Am clevetit pe parinti, pe preoti. 27. Am stricat numele bun al cuiva, barfindu-l si discutandu-l. 28. N-am inlaturat raul pe care l-am vazut venind peste aproapele meu pe cat mi-a stat in putinta. 29. Am imprumutat cu camata (dobanda) la persoane fizice. 30. Fiind scumpaci, am vandut cu pret prea mare. 31. Am fost la vrajitoare, ghicitoare, spiritism. Am facut farmece cuiva. 32. Stiu sa descant de rau. Stiu sa fac farmece. 33. Am trecut pe cei vii pe pomelnic la morti, ca sa le fie rau. Am „ intors lumanarile ” pentru raul dusmanilor. 34. Am purtat ata rosie sa nu ma deochi, am uns toate cu usturoi la Sf. Andrei, am purtat pelin la Rusalii, am purtat diferite obiecte de la vrajitoare date „ ca sa nu se mai prinda farmecele de mine ” , am facut focuri si am sarit peste ele si alte obiceiuri dracesti. Mi-am cautat norocul in zodii, cu papagalul. 35. Am crezut ca sufletul, dupa ce iese din om, trece in diferite animale (reincarnare). 36. Am batjocorit, lovit, batut pe cineva. Pe parinti, pe preoti. 37. Am judecat pe altii ce fac, ce zic, de ce sunt asa si nu altfel etc. 38. Am presupus, banuit pe altii. 39. Am fost iscoditor (iscoditoare). 40. Am luat ceea ce se cuvenea altuia. 41. Am pacalit, inselat pe cineva. Am vandut marfa rea ca marfa buna. 42. Am nedreptatit pe cineva. 43. Am imprumutat ceva si n-am dat inapoi. 44. Am ascuns in casa mea lucruri straine. 45. Am gasit lucruri straine si, stiind ale cui sunt, nu le-am dat inapoi. 46. Am furat ceva. De la stat (averea publica), sau de la om? De la biserica? De la straini sau de la parinti, de la rude? Pacatul acesta nu se iarta pana nu inapoiem lucrurile. Daca nu mai putem ‚ sa facem milostenie. 47. Am mutat hotarul ca sa iau din terenul vecinului. 48. Am ascuns furtisagul altuia. Am in casa vreun lucru de furat. 49. Am vandut sau am cumparat lucruri despre care banuiam sau stiam ca sunt de furat. 50. Am adunat bani cu acte false si cu viclesug. 51. N-am intors paguba facuta aproapelui, chiar si fara voie. 52. Din rautate, am stricat avere straina (semanaturi, pomi, masina etc.). 53. Am inselat statul, depunand declaratii de venit false. 54. Am mostenit cu buna stiinta avere agonisita prin pacate. N-am facut milostenie multa din ea. 55. Am dat sau am luat spaga (mita). 56. Am castigat bani prin metode necinstite. 57. M-am lacomit la avere, zgarcindu-ma la milostenie. 58. Sunt necumpatat(a) in cheltuieli. Dau bani pe lucruri de lux, care nu sunt strict necesare. 59. N-am ajutat biserica si pe saraci dupa putere. 60. Daca mi-au venit in gand pacate, m-am indulcit gandindu-ma la ele, in loc sa le alung imediat. 61. Am cautat momentul potrivit pentru a face un pacat (exemplu: hotul care cauta sa fure, curvarul care cauta femeie, etc.). 62. Am parat pe cineva cu scopul de a-i face rau. 63. Am mintit impotriva cuiva cu scopul de a-i face rau (marturie mincinoasa impotriva aproapelui). 64. Am maniat sau am scarbit pe cineva cu vorbe sau fapte urate. L-am facut sa ma urasca. 65. Port ura pe cineva. Tin minte raul. As vrea sa ma razbun. M-am bucurat de raul altuia. 66. Doresc raul cuiva. Doresc altora boala, necazuri, moarte, etc. 67. In timpul rugaciunii m-am gandit la altceva. 68. Am vorbit in timpul slujbei. M-am foit, m-am miscat de colo-colo prin biserica. 69. Nu mi-a fost gandul la slujba. M-am uitat ce fac altii, cu ce sunt imbracati. 70. Am mancat, am baut ceva pe ascuns. 71. M-am lacomit la mancare. Am mancat cu nesat. 72. M-am ametit la cap cu bauturi alcoolice. M-am imbatat. Am si varsat dupa aceea. 73. Am vrut sa fiu deasupra tuturor cu ceva anume daca nu cu totul. 74. Am facut din saracia sau din bogatia mea un motiv de lauda. 75. M-am mandrit, m-am falit, m-am trufit, m-am dat mare, m-am ingamfat, m-am infumurat. M-am mandrit cu copiii mei. 76. M-am laudat. Am o parere buna despre mine. Ma cred a fi cineva in comparatie cu altii. Nu mai e nimeni ca mine. 77. Imi place sa ma laude altii. Cand fac o fapta buna, astept laude de la altii si nu plata de la Dumnezeu. 78. Am incredere mare in mine, in loc sa am in Dumnezeu. 79. M-am crezut mai bun(a), mai credincios(oasa) ca altii, socotindu-i pe ei mai rai, prosti, necredinciosi, etc. 80. Am ras de pacatele si defectele altora. Si de faptele lor bune am ras. 81. Am laudat pacatele altora. 82. M-am lenevit a face rugaciune in fiecare dimineata, seara, la fiecare masa. 83. Am mancat de dulce in vreo zi de miercuri sau vineri. 84. N-am tinut cele 4 posturi de peste an. 85. Am tinut post negru sambata si duminica. 86. Am zis: mai pacat este sa poftesti mancarea de dulce, decat sa o mananci. 87. Am postit cand Biserica dezlega, exemplu miercuri si vineri cand era harti sau sambata si duminica cand se manca peste, socotind ca nu sunt bune aceste randuieli. 88. N-am pastrat curatie cu sotul (sotia): miercuri, vineri, sambata, duminica, luni; in cele 4 posturi de peste an; in timpul sarcinii si al ciclului lunar; 40 de zile dupa nastere. 89. N-am pastrat curatie cu sotul (sotia) cu acordul lui (ei), ci fara, incat putea sa cada in pacatul preacurviei. 90. Am luat pastile anticonceptionale, am folosit spermicide, ca sa nu fac copii. 91. Am facut pacatul onaniei ca sa nu fac copii, adica: am folosit prezervativ sau am varsat samanta afara ca barbat, iar ca femeie am folosit diafragma. 92. Am facut avort. Ca barbat, am dat voie sotiei sa faca avort. 93. Am folosit sterilet ca sa nu fac copii (steriletul provoaca avort). 94. M-am impreunat cu sotul (sotia) de mai multe ori in 24 de ore. 95. M-am impreunat cu sotul (sotia) in diferite pozitii,ca animalele. 96. M-am impreunat cu sotul (sotia) in vazul sau auzul copiilor mei, crezand ca sunt mici si nu stiu. 97. Am curvit. Am preacurvit. 98. Am ganduri de desfranare cu persoane de sex opus sau de acelasi sex. Cand imi vin aceste ganduri, nu le departez, ci ma indulcesc cu ele, desi n-as vrea sa fac pacatul. 99. Am preacurvit cu ruda, fin, nas, var, frate, fiu, fiica, nepot. 100. Am gandit sa preacurvesc sau chiar am preacurvit cu preot, preoteasa, calugar, calugarita. 101. Am pipait alt trup pentru a simti si provoca placeri de desfrau. 102. Am trait necununat(a), adica in concubinaj. 103. M-am casatorit cu alta femeie, nefiind divortat de prima. 104. M-am culcat cu femeia mea dupa ce am divortat de ea. 105. M-am casatorit cu rudenie de sange, de cuscrie (nu se poate decat de la gradul al 8-lea in sus, altfel e pacatul amestecarii de sange). 106. Ca nas (nasa), m-am casatorit cu fina (finul) sau am dat voie copiilor mei sa se casatoreasca cu copiii finilor mei. 107. Mi s-au facut mai mult de trei cununii in biserica( cununia a 4-a este pacat). 108. Am facut pacatul malahiei singur(a) (adica atunci cand o persoana isi provoaca placere singura, masturbare). Acest pacat se numeste curvia cu diavolul. 109. Am facut pacatul malahiei cu alta persoana, unul la altul. Eu cu altul, altul cu mine, cu femeie, barbat cu barbat, femeie cu femeie, cu copii. 110. Am facut pacatul sodomiei (barbat cu barbat, femeie cu femeie). 111. Am facut pacatul gomoriei (prostii cu gura, sex oral). 112. Am preacurvit cu animale, pasari (zoofilie), cu copii (pedofilie) 113. Am privit filme, poze cu prostii. Am in casa poze, statui cu prostii. 114. Am vorbit prostii. 115. Am privit cu placere cum se impreunau animalele. 116. Am fost invidios (invidioasa). Mi-a parut rau de binele altuia. Imi pare rau ca altul are si eu nu. Invidia este aceeasi cu zavistia si pizma. 117. M-am lacomit la munca. Am muncit peste puteri, incat poate chiar m-am si imbolnavit. 118. Am mintit. Am obiceiul sa mint mereu. 119. Imi place sa „ infloresc ” lucrurile si povestile. 120. Am dracuit. Am dat naibii. Si pe mine insumi m-am dat dracului. Am zis: „ sa fiu al naibii ” , „ sa ma ia ” . 121. Am muncit in duminici si sarbatori. 122. Am lipsit de la biserica in duminici si sarbatori. In timpul slujbei nu m-am rugat, ci am dormit ori m-am ocupat cu lucruri desarte, am fost la targ etc. 123. Daca am fost la biserica, n-am dat pomelnic si n-am aprins lumanari. 124. Am stat in fata la toti in biserica. I-am dat la o parte pe altii, zicandu-le ca stau pe locul meu. 125. Am adus daruri, jertfe si donatii la biserica din ce era mai rau. 126. Am ucis animal, pasare. Le-am chinuit, batjocorit, le-am impovarat peste puteri, le-am lasat sa moara desi puteam sa le salvez. 127. Am mancat eu sau am pus altora in mancare spurcaciune (animal netaiat, carne de om, jertfe satanicesti, necuratie etc.) 128. Am sfatuit si invatat pe altii sa faca pacate. 129. Am fost la petreceri destrabalate. In posturi, miercurea, vinerea, in duminici si sarbatori. 130. Cred in superstitii: caldare goala, sa nu ma intorc ca-mi merge rau, daca intalnesc preot imi merge rau etc. 131. N-am multumit lui Dumnezeu pentru binefaceri. 132. Am facut glume, bancuri cu si despre cele sfinte. 133. M-am machiat, rujat, vopsit la par, am dat unghiile cu oja etc. Am purtat cercei, margele, inele, coliere, bratari, pantofi cu toc. Mi-am facut parul. 134. Ca femeie, am purtat pantaloni sau fusta scurta, n-am purtat capul acoperit, am mers sau am vorbit, ca sa atrag barbatii. 135. Am scuipat sau am vomitat in ziua in care m-am impartasit. 136. M-am maniat si nu mi-a trecut indata, ci am tinut manie. 137. Am ambitie, incapatanare, obraznicie, nerusinare, iubire de sine. 138. Am fagaduit ceva si n-am implinit. N-am tinut invoiala, promisiunea. 139. N-am tamaiat si stropit casa cu agheasma cel putin o data pe luna. 140. N-am iertat pe cei ce mi-au cerut iertare. 141. Nu mi-am cerut iertare pentru a departa orice vrajba, chiar daca n-am fost vinovat(a). 142. N-am aprins candela la rugaciune, in duminici si sarbatori. 143. N-am facut semnul crucii cum trebuie, drept. 144. N-am facut cruce cand am trecut pe langa biserica. 145. Am mers la mai multi preoti si am zis la unul unele pacate, la altul altele. 146. Din pricina rusinii sau a altor motive, am ascuns cu buna stiinta la Spovedanie unele pacate. M-am si impartasit dupa aceea. 147. M-am impartasit la un preot, fiind legat de altul. 148. Ca femeie, m-am atins de lucruri sfinte din biserica, atunci cand am avut ciclu. 149. Am venit tarziu la biserica. Am plecat inainte de sfarsitul slujbei fa ra motive intemeiate. Am facut din acestea o regula. 150. N-am crescut copiii si finii in frica de Dumnezeu. Nu i-am invatat poruncile lui Dumnezeu. I-am invatat la rau, contribuind la uciderea lor sufleteasca. 151. Nu mi-am pedepsit copiii cand i-am vazut ca persista in greseli. 152. Nu am ascultat de parinti atunci cand m-au invatat de bine. 153. Nu mi-am iubit la fel toti copiii. Am fost partinitor (partinitoare) cu unul sau mai multi din copiii mei. 154. Am amanat Spovedania. Am zis sa pacatuiesc, ca mai e timp sa fac pocainta si sa ma spovedesc. 155. N-am facut canonul pe care l-am primit dupa Spovedanie. 156. M-am impartasit dupa ce am avut necuratie in vis. 157. Ca femeie, m-am impartasit cand aveam ciclu. 158. Ca femeie, n-am facut molitfele la o zi, 8 zile si 40 de zile dupa nastere. Am intrat in biserica inainte de a trece 40 zile. Am citit molitfa inainte de a trece cele 40 de zile. 159. Am pierdut sarcina fara voia mea. Daca mi s-a intamplat asa, n-am venit la preot sa-mi citeasca rugaciunea speciala. 160. Am inabusit copilul langa mine, botezat sau nebotezat. 161. Din neglijenta mea, mi-au murit copiii. 162. Am lasat sa-mi moara copilul nebotezat. 163. Am abandonat copiii vii pe drumuri, in orfelinate. 164. Am mustrat prea aspru. Am cicalit. Am stat cu gura si am fost prea bagacios (bagacioasa) pe altcineva. 165. Am lasat nefacuta sfestanie in casa mai mult de un an de zile. 166. Am facut jocuri si rasete la priveghiurile de morti. 167. Nu mi-am facut datoria fata de rudele moarte. Nu le-am facut tot ce trebuia. 168. N-am ingrijit mormintele. M-am zgarcit sa platesc sarindare, slujbe pentru sufletele celor adormiti. 169. Am jelit mortii. Am pus bani pe crucea lor de pe piept sau in mana. Am dat lucruri peste groapa lor. Am spart ceva cand a fost scos mortul din casa. 170. Am in casa, am citit carti sectare. Am fost la adunari de sectanti, i-am primit in casa. 171. Am ucis oameni, cu voie sau fara voie. Poate din si din cauza mea, a murit cineva. 172. M-am casatorit cu evreu, turc, catolic, sectant etc. 173. Am dat anafora pe jos. 174. Cred in vise. Ceea ce fac a doua zi este in functie de cele ce visez. 175. Am cantat si am ascultat cantece lumesti si sectare. 176. Am jucat si am mers la discoteci si alte petreceri anormale. 177. Am facut nunti si petreceri cu mancare de dulce si cu muzica in post. 178. Am smintit si l-am facut sa pacatuiasca pe aproapele meu cand a auzit ce zic si a vazut ce fac (astfel sunt raspunzator in fata lui Dumnezeu pentru pacatul aproapelui meu). 179. M-am mascat. 180. N-am platit contributia la Sfanta Biserica. 181. Am ascultat discutiile altora, desi nu-mi folosea si ii deranjam. 182. Am intrat in Sfantul Altar. 183. Am mostenire si n-am ingrijit pe cei care mi-au dat-o. 184. Nu mi-am cautat sanatatea dupa datorie. 185. Am luat anafora si agheasma, desi mancasem sau bausem apa dupa miezul noptii. 186. Am ravna nesocotita, habotnicie( post mult incat poate m-am si imbolnavit, milostenie fara socoteala incat sufera cei din casa etc.). 187. Nu m-am rugat totdeauna cu fata catre rasarit. 188. Am dat importanta mai mare celor trupesti decat celor sufletesti. 189. In loc de a ma impaca cu aproapele, l-am tras la judecata. 190. Nu mi-am iubit sotul (sotia) ca pe mine insumi. Din pricina mea a facut pacate. 191. Am facut diferite pariuri diavolesti, prin care multi si-au pierdut sanatatea si viata. 192. N-am sfatuit pe cel care avea nevoie de sfat. N-am invatat pe cel nepriceput. 193. Am dat de pomana mancare de dulce in zile de post.