''Pentru ca esti caldicel ''
Cuvinte de invatatura ale unui monah de la Muntele Athos
Adam tangea pe pamant si plangea amar
Pamantul nu-i mai era drag
Si el suspina dupa Dumnezeu strigand :
Sufletul meu tanjeste dupa Dumnezeu si-L caut cu lacrimi.
Fiind chip al lui Dumnezeu, omul a fost creat liber sa primeasca cu smerenie si recunostinta viata paradiziaca sau sa se revolte, opunandu-se vointei Creatorului sau.
Dumnezeu nu i-ar fi poruncit omului- de nu l-ar fi creat liber - sa nu guste din fructul pomului cunostintei binelui sau raului. Dar ii ingaduie diavolului sa-l puna la incercare in scopul de a dobandi capacitatea de a-si folosi libertatea in chip responsabil.
Dumnezeu l-a instiintat dinainte pe om cu privire la consecintele catastrofale pe care le-ar avea neascultarea plina de mandrie a vointei Sale : parasirea fizica si moartea, soarta tuturor celor care se despart de Viata.
Atunci a aparut Ispititorul, spre a-i incerca pe Adam si Eva. El le spune ca Dumnezeu i-a mintit, facandu-i sa creada ca, in ziua in care vor manca rodul pomului oprit, vor deveni ei insusi dumnezei, asemenea Creatorului lor.
Sfintii Parinti ne invata ca binele, placerile si alte satisfactii promise de Ispititorul apar mai intai sub forma de imaginatie sau gand.
[...] aceasta propunere a diavolului a placut lui Adam si Evei, care nu au tinut cont de cuvantul adevarat al lui Dumnezeu si au dat crezare promisiunii false, instigatoare si mincinoase a celui rau.
Dumnezeu cel iubitor de oameni, facandu-se ca nu stie de neascultarea lui, il intreaba pe Adam unde este. Adam, in loc sa se caiasca, arunca vina sa asupra femeii, iar Eva, la randul ei, asupra sarpelui, asa intrucat egoismul lor nu le permite sa-si marturiseasca propria vina pentru acel act de incalcare a poruncii cu consecinte dezastruoase.
Sa nu credeti ca aceasta istorisire biblica este un mit nascut dintr-un trecut indepartat.
Este vorba de propria noastra viata, de aici si de acum !
Aceasta intamplare se repeta de fapt in existenta noastra cotidiana, confirmand cuvantul unui Pustnic conform caruia lucrul cel mai greu, in viata unui om este acela de a-si asuma propriile greseli, adica de a-si asuma cu marinimie responsabilitatea, trecand peste orice incercare de autojustificare.
Dumnezeu nu i-ar fi poruncit omului- de nu l-ar fi creat liber - sa nu guste din fructul pomului cunostintei binelui sau raului. Dar ii ingaduie diavolului sa-l puna la incercare in scopul de a dobandi capacitatea de a-si folosi libertatea in chip responsabil.
Dumnezeu l-a instiintat dinainte pe om cu privire la consecintele catastrofale pe care le-ar avea neascultarea plina de mandrie a vointei Sale : parasirea fizica si moartea, soarta tuturor celor care se despart de Viata.
Atunci a aparut Ispititorul, spre a-i incerca pe Adam si Eva. El le spune ca Dumnezeu i-a mintit, facandu-i sa creada ca, in ziua in care vor manca rodul pomului oprit, vor deveni ei insusi dumnezei, asemenea Creatorului lor.
Sfintii Parinti ne invata ca binele, placerile si alte satisfactii promise de Ispititorul apar mai intai sub forma de imaginatie sau gand.
[...] aceasta propunere a diavolului a placut lui Adam si Evei, care nu au tinut cont de cuvantul adevarat al lui Dumnezeu si au dat crezare promisiunii false, instigatoare si mincinoase a celui rau.
Dumnezeu cel iubitor de oameni, facandu-se ca nu stie de neascultarea lui, il intreaba pe Adam unde este. Adam, in loc sa se caiasca, arunca vina sa asupra femeii, iar Eva, la randul ei, asupra sarpelui, asa intrucat egoismul lor nu le permite sa-si marturiseasca propria vina pentru acel act de incalcare a poruncii cu consecinte dezastruoase.
Sa nu credeti ca aceasta istorisire biblica este un mit nascut dintr-un trecut indepartat.
Este vorba de propria noastra viata, de aici si de acum !
Aceasta intamplare se repeta de fapt in existenta noastra cotidiana, confirmand cuvantul unui Pustnic conform caruia lucrul cel mai greu, in viata unui om este acela de a-si asuma propriile greseli, adica de a-si asuma cu marinimie responsabilitatea, trecand peste orice incercare de autojustificare.
Dar Adam si Eva n-au urmat aceasta cale si s-a produs ceea ce prezisese Dumnezeu, iar nu ceea ce promisese inselatorul diavol : a intrat moartea in lume.
- Dar Adam si Eva cum au putut sa moara- intreb eu - de vreme ce au trait inca mult timp dupa calcarea poruncii, alungati din Rai, devenind stramosii neamului omenesc ?
- Moartea lui Adam si a Evei s-a produs in doua etape, raspunde Gheronda.
Imediat dupa neascultare a survenit moartea duhovniceasca, altfel spus, iesirea din comuniunea cu Dumnezeu. Aceasta pierdere a harului de viata datatoar al Sfantului Duh a avut drept urmare intunecarea si scindarea mintii lor, precum si supunerea lor diferitelor patimi.
Natura insasi s-a revoltat impotriva celui care trebuia s-o stapaneasca cu intelepciune, in asa masura incat omul a trebuit sa traiasca de acum inainte cu teama si cutremur, fiind nevoit sa-si agoniseasca cu truda cele necesare traiului sau pe pamant. Cu adevarat infricosatoare este taina mortii ! Iata-l pe acela care fusese creat pentru vesnicie si indumnezeire cazand in moarte, decreptitudine si neant din pricina mandriei sale, iata-l decazand din starea de comuniune fireasca cu Sfantul Duh in situatia contrara firii, de departare de viata divina.
_ Iar aici- spun eu- e bine sa fie reamintit faptul ca ortodoxia nu opune firea si harul, asa cum face Occidentul. Acest aspect este esential : starea fireasca a omului este viata dumnezeiasca !
Natura insasi s-a revoltat impotriva celui care trebuia s-o stapaneasca cu intelepciune, in asa masura incat omul a trebuit sa traiasca de acum inainte cu teama si cutremur, fiind nevoit sa-si agoniseasca cu truda cele necesare traiului sau pe pamant. Cu adevarat infricosatoare este taina mortii ! Iata-l pe acela care fusese creat pentru vesnicie si indumnezeire cazand in moarte, decreptitudine si neant din pricina mandriei sale, iata-l decazand din starea de comuniune fireasca cu Sfantul Duh in situatia contrara firii, de departare de viata divina.
_ Iar aici- spun eu- e bine sa fie reamintit faptul ca ortodoxia nu opune firea si harul, asa cum face Occidentul. Acest aspect este esential : starea fireasca a omului este viata dumnezeiasca !
Alain Durel ,, Pentru ca esti caldicel,, Cuvinte de invatatura ale unui monah de la Muntele Athos
Editura Meteor, lucrare aparuta cu indrumarea Parint. Nicanor, Schitul Lacu, Muntele Athos., anul 2017, pag. 19- 21
cumparea cartea aici
http://www.meteorpress.ro/carti-1373-Pentru_c%C4%83_e%C5%9Fti_c%C4%83ldicel.php
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu