Ce se intampla cu sufletul
nostru dupa moartea fizica ?
De aceea vă voi spune mai întâi care
este pricina pentru care se face pomenire la trei zile după moarte, apoi
la nouă zile şi la patruzeci de zile. Pe urmă, dacă va rândui Dumnezeu,
vă voi mai spune nişte istorioare în legătură cu cele patruzeci de
panahizi şi patruzeci de Liturghii. Acestea le spun după învăţăturile
Sfinţilor Părinţi şi după descoperirile ce s-au făcut unor Sfinţi. Iată,
dar, ce se întâmplă cu sufletul omului după ce moare, până la vremea de
patruzeci de zile:
În ziua întâi când moare omul, sufletul
lui stă acolo unde a ieşit din trup, şi dacă trupul este acolo, îl ţine
îngerul de la botez lângă trup timp de 24 de ceasuri. Să zicem că trupul
e pe o laiţă sau în sicriu, sau pe catafalc, sau pe o masă. Îngerul
nostru de la botez, care este ajutătorul nostru până la moarte, ne
păzeşte şi stă o zi şi o noapte lângă trup. E ca şi cum ai avea o haină
pe care ai purtat-o mulţi ani şi, când s-a învechit, te-ai dezbrăcat de
dânsa şi o laşi pe un pat sau în cui, şi te uiţi la ea că-i ruptă şi
veche, şi-ţi aduci aminte: cu haina asta am fost şi la nuntă, şi la
biserică, şi la târg, sau atunci şi atunci. Cam aşa se întâmplă şi cu
sufletul când se dezbracă de trup. Trupul este o haină în care a stat
sufletul, sau o casă a lui. În ziua întâi când se dezbracă de această
haină a trupului, sufletul se mai uită la ea, înainte de a se despărţi
pentru multă vreme unul de altul. Dar îl mai ţine şi îngerul de la botez
lângă haina aceasta cu care a fost îmbrăcat.
Şi se minunează sufletul foarte când
vede cum se descompune trupul lui şi ce miros dezgustător împrăştie, şi
nu-i vine a crede că a stat în acest lăcaş de care nu se alege nimic.
Acum îşi aduce aminte de ceea ce spune proorocul David: „Scoate, Doamne,
din temniţă sufletul meu, ca să se mărturisească numelui Tău”. Şi-i
arată îngerul: „Vezi, suflete, trupul acesta care se descompune? Cu
acesta ai fost în căile cele bune, dar pentru acesta ai făcut şi atâtea
păcate; cu acesta ai făcut metanii, cu acesta ai mers în biserică, dar
cu acesta ai fost şi la desfrâu, şi la beţii, şi la jocuri, şi la nunţi,
şi la furat, şi la distracţii, şi la alte răutăţi”. La toate acestea
stă şi cugetă sufletul. Căci sufletul după moarte – după ce iese din
trup – lucrează mai repede ca fulgerul, căci este fiinţă raţională şi
gânditoare, şi nu mai e îngreunat de trup. Şi de aceea îşi aminteşte cu
mare iuţeală nu numai de cuvintele pe care le-a vorbit în viaţă, ci şi
de toate gândurile pe care nu le-a vorbit (cf. Uşa pocăinţei, cap. 3, p.
252). Dacă omul ţine minte acum ce a grăit când era copil, sau ce a
gândit de multe ori, cum nu-şi va aminti cu mult mai uşor de toate
atunci când se dezbracă de această ţarină a trupului, care este o
grosime mare pe el?
Deci 24 de ceasuri ţine îngerul de la
botez sufletul lângă trup, cu puterea lui Dumnezeu, ca să-i arate încă o
dată lăcaşul în care a vieţuit pe pământ; şi-i spune: „Să ştii,
suflete, că atunci când va suna trâmbiţa cea mare a Judecăţii, cum spune
apostolul, ai să te îmbraci din nou cu acest trup şi vei sta dinaintea
Dreptului Judecător, ca să dai seama de cele ce ai lucrat – cum zice
apostolul – în trup, fie bune, fie rele”. Acestea se întâmplă în ziua
cea dintâi. Noi plângem pe cel mort că ne-a părăsit, dar el e încă de
faţă. Ziua întâi stă lângă trup.
În ziua a doua după moarte, se întâmplă
un lucru mai înfricoşat. Se întâmplă ceea ce spune proorocul David:
„Pentru ce mă tem în ziua cea rea, când mă va înconjura fărădelegea
vrăjmaşilor mei?” (Psalmi 48, 5). Adică, tot ce ai lucrat în viaţă, ţi
se arată deplin şi concret în ziua a doua. În această zi, îngerul
păzitor duce sufletul pe unde a umblat toată viaţa, chiar dacă ar fi
înconjurat el globul pământesc de o mie de ori. Sufletul merge ca gândul
şi ca fulgerul. De ar fi trăit omul cât de mult, sufletul se duce pe
unde a trăit, căci merge cu mare repeziciune. Vezi, când ne mai rugăm cu
gândul, acum sunt în cer, acum sunt înapoi. Nici n-am pronunţat bine
ceva cu limba şi gândul a luat-o înaintea limbii. Aşa de repede merge şi
sufletul după ce iese din trup.
Şi îngerul care îl însoţeşte îi spune:
„Iată, suflete, aici ai curvit, aici ai furat, aici ai băut, aici ai
glumit, aici ai râs, aici te-ai îmbătat, aici te-ai mâniat, aici ai
vorbit vorbe murdare, aici ai jucat, aici ai chiuit, aici ai făcut cu
ochiul, aici ai bătut din palme, aici ai fost în cârciumă şi ai pus
lăutarii să-ţi cânte”. Pe urmă îi arată şi cele bune: „Iată, aici ai
făcut metanii, aici ai plâns, aici ai mers la Sfânta Liturghie, aici ai
ajutat pe un sărac, aici ai ajutat pe cineva care era bolnav, aici ai
cercetat pe unul din temniţă, aici ai ascultat Sfânta Liturghie,
dincoace ai ascultat predica, aici ai cântat o cântare religioasă, aici
ţi-a fost milă de un om necăjit”. Şi-i arată aşa, pas cu pas, minut cu
minut, unde a fost şi ce a făcut, şi sufletul rămâne încremenit când
vede că-i arată aşa de bine toate mişcările. Şi nu poate zice nimic,
pentru că tot ce-i spune a făcut cu adevărat şi o ştie. Îngerul îi arată
toate cele făcute de el cât timp a fost în trup şi sufletul recunoaşte
toate. Cum să nu fie adevărat, dacă îngerul a călătorit cu el, a fost pe
umărul lui, în chip nevăzut, şi a scris toate împrejurările vieţii şi
gândurile lui?
Iar în ziua a treia se întâmplă un lucru
mai înfricoşat. În ziua aceasta i se dau sufletului încă şase îngeri,
care cu cel de la Botez sunt şapte, şi îşi începe călătoria spre cer, că
are de trecut vămile văzduhului. Sunt 24 de vămi, pe unde trebuie să
treacă sufletele noastre. La ele suntem cercetaţi de cele mai mari
căpetenii ale iadului pentru toate faptele, toate cuvintele şi toate
gândurile (vezi Tainele vieţii viitoare, cap.3, p.93). Şi sufletul trece
pe la vămi însoţit de cei şapte îngeri, ca fulgerul, şi dracii îi arată
toate relele câte a făcut, dacă nu le-a spovedit. Dacă omul s-a
spovedit curat la duhovnic, Duhul Sfânt a şters de pe zapisele drăceşti
păcatele pe care le-a făcut omul cu lucrul, sau cu cuvântul, sau cu
gândul, sau cu voia. I le-a şters dacă le-a spovedit, i-a părut rău de
ele şi a încetat de a le mai face. În acest caz, diavolii scot zapisele,
dar când se uită la ele, le văd că sunt albe. Dar dacă nu s-a
mărturisit, sau nu s-a mărturisit curat, le văd scrise. Şi-i arată:
„Vezi aici ce-ai făcut?”. Iar cele 24 de vămi încep cu vama păcatelor
celor mai obişnuite ale noastre: cu păcatele vorbirii deşarte. Căci cine
e atât de stăpân pe limbă să nu zică vreo vorbă deşartă? Se ştie cât
este de aplecat omul să vorbească de rău şi să spună glume. De aceea, ca
să treci prima vamă uşor, când te duci la spovedanie, întâi aceasta s-o
spui: „Părinte, am vorbit vorbe deşarte”! A doua vamă este a minciunii;
a treia – a vorbirii de rău, a clevetirii; a patra – a lăcomiei… şi aşa
mai departe, căci nu este timp să vi le spun pe toate. Sufletul trece
prin toate vămile, căci [nimeni şi nimic] nu-l poate opri, pentru că
trebuie să se ducă în ziua a treia la Dumnezeu. Dar i se arată fiecăruia
păcatele lui şi ştie că după patruzeci de zile are să cadă jos de la
vama cutare, adică are să se ducă la muncile veşnice, dacă nu s-a
mărturisit şi nu s-a pocăit de fărădelegile lui. Deci, în ziua a treia,
după ce a trecut vămile, însoţit de cei şapte îngeri, sufletul ajunge la
Prea Sfântul Dumnezeu, la Scaunul Prea Sfintei şi de viaţă făcătoarei
Treimi. Atunci ajunge prima dată sufletul la Dumnezeu, fără trup. Deci
Biserica, ca o mamă bună şi duioasă, a treia zi după moarte, face
pomenire celui mort. Nu ştiu dacă la dumneavoastră este acest obicei, ca
atunci când se vine de la înmormântare să se facă masă acasă, întru
pomenirea celui adormit. E bine să o faceţi aceasta, că aşa e regula
Bisericii. Când se vine de la înmormântare, e bine să se facă o mică
masă, să se dea de pomană haine ale mortului, să se dea de pomană
mâncare, să se facă ceva rugăciune şi pomenire pentru sufletul care s-a
dus dintre cei vii.
Pentru ce se face această pomenire de
trei zile? Pentru că sufletul a ajuns prima dată la Dumnezeu şi e bine
să ne rugăm ca Dumnezeu să-l binecuvânteze cu linişte şi cu pace şi cu
darul Sfântului Duh.
Iar din ziua a treia sufletul trebuie să
treacă prin rai şase zile. Cel păcătos trece prin rai ca şi cel drept.
Dar vai şi amar câtă deosebire este între unul şi altul! Cât se bucură
cel drept când trece prin rai, când ştie că are să moştenească raiul, şi
cât se scârbeşte cel păcătos, când vede ce a pierdut. Sufletul trebuie
să treacă şase zile prin rai, însoţit de îngerii cei buni, ca să vadă
toate frumuseţile raiului. Şi deşi merg cu iuţeala gândului, nu pot
dovedi să le vadă pe toate, că raiul e nemărginit. Acolo vede sufletul
raiul desfătării, acolo – pământul celor blânzi, acolo – palatul Noului
Sion, acolo – mireasa Mielului (cum se spune la Apocalips), acolo –
Ierusalimul cel ceresc, acolo – sânul lui Avraam, şi toate câte le
pomeneşte dumnezeiasca Scriptură despre rai; vede atâtea frumuseţi, cum
zice apostolul Pavel, vede cele ce ochiul nu le-a văzut şi urechea nu
le-a auzit şi la inima omului nu s-au suit, căci acestea a pregătit
Dumnezeu celor ce-L iubesc pe Dânsul (Luca 23, 43; II Corinteni 12, 14;
Apocalipsa 2, 7). Numai o floare din rai – zice unul din sfinţi – dacă
ai aduce-o pe faţa pământului, n-o poţi cumpăra cu toate comorile lumii,
atâta-i de frumoasă! Acolo, cum zice Marele Vasile, florile pururea
înfloresc şi niciodată nu se veştejesc (Hexaimeron). Şi atâta mireasmă
şi atâta frumuseţe şi atâta cântare este acolo, şi atâta lumină, atâta
bucurie, atâta dreptate şi atâta pace întru Duhul Sfânt, şi atâta
mângâiere duhovnicească, încât este cu neputinţă limbii celei de ţărână a
omului să poată povesti ce vede sufletul acolo. Şi văzând sufletul
aceste frumuseţi, aceste minunăţii, când trece prin rai, dacă ştie că a
făcut fapte bune şi a murit mărturisit şi împărtăşit cu Prea Curatele
Taine şi împăcat cu Biserica, are mare bucurie, căci simte că după
patruzeci de zile va fi rânduit undeva pe acolo, până la dreapta
Judecată, şi are să se veselească de atunci înainte. Dar dacă se ştie
păcătos, îşi zice: „Vezi ce ai pierdut? Prost am mai fost şi păcătos am
mai fost, rău şi nebun am mai fost! Cum am făcut numai voia trupului cel
de ţărână, a cărnii aceleia pe care o mănâncă acum viermii în pământ,
şi cum am pierdut eu aceste frumuseţi care nu sunt pentru o mie de ani,
nici pentru milioane de ani, ci pentru veşnicie!”. Şi-i pare foarte rău.
Iar îngerul de la botez îi spune: „Suflete, de câte ori îţi spuneam eu
ţie: lasă păcatul, părăseşte fumatul, beţia, înjurătura, desfrânarea,
furatul – şi nu m-ai ascultat! Iată că de acum ai pierdut aceste
frumuseţi, de care nu te-ai făcut vrednic nici să le vezi, dacă nu voia
Dumnezeu să-ţi îngăduie să vezi ce ai pierdut”.
Şi aşa merge şase zile prin rai; şi cu
cele trei zile care au trecut până a ajuns la cer, la Scaunul Prea
Sfântului Dumnezeu, se fac nouă zile. Iar în ziua a noua, sufletul este
adus de înger a doua oară la Scaunul Prea Sfintei şi de viaţă făcătoarei
Treimi. Şi de aceea se face pomenirea celor morţi la nouă zile (Viaţa
repausaţilor noştri, p.23). Atunci se roagă Sfânta Biserică, mama
noastră cea duhovnicească, pentru fiul ei, pentru sufletul acela care a
fost botezat în cristelniţă în numele Sfintei Treimi, ca Dumnezeu să
caute cu milă şi cu îndurare asupra lui, când vine a doua oară să se
închine.
Şi după ziua a noua, când vine a doua
oară să se închine la Scaunul Prea Sfintei Treimi, sufletul este
blagoslovit de Dumnezeu şi este trimis să meargă prin iad treizeci de
nopţi şi treizeci de zile. Şi merge prin iad cu iuţeala fulgerului şi nu
mai pridideşte să vadă atâtea munci şi atâtea chinuri cu care se
muncesc sute de popoare care n-au cunoscut pe Dumnezeu şi mii şi
milioane de creştini care, deşi L-au cunoscut, L-au supărat şi n-au
făcut voia Lui. Şi când trece prin iad, i se dau sufletului un fel de
îngeri, care sunt un fel de gardă a lui Dumnezeu, numiţi zapcii. Şi
îngerul de la botez merge cu el neîncetat. Iar aceia au culoarea
aripilor ca razele soarelui când apune. Şi numai unul din ei este mai
înfricoşat la vedere decât toate muncile iadului. Şi aceştia sunt garda,
care păzeşte sufletul când are să treacă prin iad, că acei diavoli mare
ură au pe sufletul nostru.
Şi trece prin iad treizeci de zile şi
treizeci de nopţi, şi acolo vede ce a spus Mântuitorul în Evanghelii:
vede gheena, vede tartarul, unde zice Mântuitorul că focul celor de
acolo nu se stinge şi viermele lor nu doarme, şi unde e scrâşnirea
dinţilor. Acolo vede iadul cel mai de jos şi fântâna adâncului, acolo
vede iezerul cel de foc, cum se spune în Apocalips, şi toate muncile
cele nenumite şi negândite, care nu se pot spune de vreo limbă; şi aude
mii şi miliarde de glasuri, care ţipă, şi se vaită, şi se muncesc; şi
vede feţele cele urâte ale dracilor pe care, dacă le-ar vedea omul cât
este în viaţă, nu mai poate rămâne sufletul în trup, ci sare din trup şi
rămâne mort într-o clipă.
Şi trec aşa treizeci de zile. Şi dacă
sufletul se ştie pe sine drept, are mare îndrăzneală, căci îi spune
îngerul de la botez: „Vezi, suflete, dacă m-ai ascultat pe mine, dacă ai
fost blând, şi milostiv, şi postitor, şi ai mers la biserică, şi i-ai
iertat pe cei care ţi-au greşit, şi te-ai păzit de păcatele grele, de
moarte, iată de ce munci, care sunt pentru vecii vecilor, ai scăpat!”.
Iar dacă se ştie păcătos, plânge cu amar, căci ştie că într-una din
acele munci va fi rânduit şi el până la Judecata de apoi, ba şi după
Judecată, dacă nu mai are cine să-l pomenească şi să-l scoată.
Şi după ce trece treizeci de zile prin
iad, în ziua a patruzecea sufletul este adus de îngeri a treia oară la
Scaunul Prea Sfintei şi de viaţă făcătoarei Treimi. De aceea, în ziua a
patruzecea se face pomenire de patruzeci de zile pentru cel mort. Şi
atunci se face judecata particulară a sufletului, adică judecata prin
care rânduieşte Dumnezeu unde va sta sufletul până la judecata
universală, sau la bine, sau la rău.
Iată v-am arătat drumul sufletului până
la patruzeci de zile, ca să ştiţi de ce faceţi pomenirea la trei zile,
la nouă zile şi la patruzeci de zile. Şi după patruzeci de zile, după ce
a fost judecat sufletul în chip provizoriu şi rânduit unde va sta până
la Judecata din urmă, de a nimerit în iad, mai rămâne o portiţă
deschisă, ca să poată ieşi de acolo. Dacă el a murit împăcat cu
Biserica, dar nu cu totul afundat în păcate grele, căci s-a spovedit,
dar n-a apucat să facă vreun canon, Biserica poate mijloci – prin
neamurile lui, prin dumnezeiasca Liturghie, prin pomeniri şi prin slujbe
– să-l scoată de acolo, să-l ducă la bucuria cea fără de margini. Iar
dacă nu are neamuri bune şi credincioase, şi dacă acestora nu le pasă de
el, rămâne acolo să se muncească până la Judecata din urmă, şi de
atunci mai departe în vecii vecilor, fără de sfârşit.
Arhimandrit Cleopa Ilie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu