vineri, 24 martie 2017

PARINTELE EFREM FILOTHEITUL -- DESPRE RAZBOIUL DUHOVNICESC (ROMANA, GREA...




Sfantul Nicodim Aghioritul despre

RAZBOIUL NEVAZUT
  

" Voi mergeti astazi la bataie asupra vrajmasului ; sa nu slabeasca inima voastra, nu va temeti, nu va ingroziti, nici sa nu dati inapoi, ca Domnul Dumnezeul vostru merge inaintea voastra ca impreuna cu voi sa bata pe vrajmasi si sa va mantuiasca ". ( Deut. XX, 3-4 ).
 Dupa cum spune dumnezeiescul Pavel : " Lupta noastra nu-i impotriva carnii si sangelui, ci impotriva capeteniiior, impotriva puterilor, impotriva stapanilor intunerecului acestui veac si impotriva duhurilor rautatii de sub cer " ( Efes. VI, 12 ). Si ea mai spune ca ostasii cari au sa se arunce in aceasta lupta sunt toti crestinii. Conducatorul lor este Domnul nostru Iisus Hristos, insotit de toti coloneii si capitanii Sai, adeca de toate cetele ingerilor si sfintilor. Campul de bataie ( stadion ) si terenul in mijlocul caruia are loc acest razboiu este inima noastra si toata natura launtrica a omului. 

Durata razboiului este toata viata noastra. Si care-i armamentul acestui razboiu nevazut ? Ascultati : adapostul si apararea luptatorilor este complecta neincredere in sine ; scutul este increderea si ferma nadejde in Dumnezeu ; povatuitorul lor este meditarea suferintelor Domnului ; incingatoarea lor este abtinerea dela pasiunile trupesti ; incaltamintea lor, umilinta si cunoasterea propriei lor neputinti ; pavaza lor, lupta in ispite; sabia ce o tin in mana lor este sfanta rugaciune atat mintala cat si orala precum si ceeace vine prini meditare ; sulita ce o au in cealalta mana este neinvoirea cu patimile care lupta impotriva lor, ci respingerea lor cu indignare ; portiile si hrana cu care se intaresc impotriva inamicilor sunt continua participare la dumnezeiasca impartasire, atat impartasirea sacramentala la altar cat si comuniunea spirituala ; iar ochianul cu care sa  poata vedea pe inamic din departare este continua formare a mintii a recunoaste faptele in chip just si deprinderea continua a vointii de a dori sa fie bineplacut lui Dumnezeu; precum si pacea si linistea deplina a inimii. 
 Acesta-i razboiul nevazut, ori mai bine, in acest razboiu ai Domnului, soldatii lui Hristos mestesugesc lupta, strategiile si artele pe care imaginatia perceptibila a inamicilor le intrebuinteaza impotriva lor, prin simturi, prin imaginatie, prin pierderea cucerniciei si mai ales prin atacurile aduse in vremea mortii, pierderii credintei, as zice desnadejdea si transformarea vrajmasilor in ingeri ai luminii. Deaceea se intelege cat este de necesara lupta impotriva acestor intentii ale vrajmasului. Aici luptatorii sunt instruiti in ce linie si dupa care tactica sa se conduca si cum sa se razboiasca mai eroic. 
 [...]  Sfantul Apostoi Pavel spune : " Chiar daca un om lupta, el nu primeste coroana, daca n-a luptat dupa lege " ( I Tim. ). Inarmati-va cu armatura care va invata ea ca sa morticati gandul vostru lovit de dusmanii nevazuti, care-s patimile distrugatoare de suflet si demonii cei ce provoaca patimile. " Luati toate armele lui Dumnezeu ca sa puteti sta impotriva mestesugurilor diavolului " ( Efes. VI, 11 ). Iubite frate, adu-ti aminte ca la Sfantul Botez ai fagaduit sa renunti la tine, la faptele tale, sa lupti impotriva lui Satan, impotriva lucrurilor, lucrarilor, ingerilor si pompelor lui, care sunt : iubirea de placeri, de marire, de argint si de alte pofte. 
   De aceea, cat iti este cu putinta lupta sa-l infrangi, sa-l supui pe deplin. Si care-i rasplata ce o vei primi pentru aceasta victorie ? Nu-i numai una, ci sunt multe si mari. Auzi-le, cuvant cu cuvant, dela Dumnezeu, din gura Lui, fagaduite tie in sf. Apocalipsa : " Celui ce va birui ii voi da sa manance din pomui vietii care este in mijlocul Raiului lui Dumnezeu " ( 11, 7 ); " nu va fi rapit de a doua moarte " ( II, 11 ); " el va manca din mana cea ascunsa, si-i voi da piatra alba si-n piatra nume nou scris, pe care nimeni nu-l stie, ci numai cel ce-l ia " ( II,17 ); " si putere peste neamuri si-i voi da steaua de dimineata " ( II. 26, 28 ); sa seada cu mine in scaunul meu " ( III, 21 ); " si va vedea cer nou si pamint nou " ( XXI, 1 ).

Vezi dregatoriile ? Vezi cinstirile si onorurile ? Vezi coroanele nevestejite pregatate pentru tine ? Frate, nu te lasa, ci invinge pe cel rau. Studiaza aceste indemnari de lupta si nu fii zabavnic ca altul sa-ti ia coroana ( Apoc. III, 11 ). Tu cel ce lupti cu dusmanii dinauntru si dinafara trebue sa fii temperat in toate. Cei ce lupta cu dusmanii dinafara dobandesc numai o coroana trecatoare de flori si frunze salbatece, o ramura, cateva frunze, un laur ori alte plante, dar tu cel ce ai sa obtii o coroana incoruptibila trebuie sa-ti traiesti viata in condamnare si indiferenta. Sf. Pavel sa te lucredinteza in cuvintele lui : " Nu stiti oare, in alergari toti alearga, dar numai unul ia premiul. Alergati si voi ca sa-l luati. Oricine vrea sa lupte sa se abtina dela orice : aceia pentru o coroana trecatoare, noi pentru una nevestejita " ( I Cor. III, 24-25 ). Si cand te vei bucura de astfel de izbanda, incoronat fiind, adu-ti aminte, frate, si roaga-te Domnului si pentru iertarea pacatelor celui ce a fost colaboratorui tau prin publicarea acestii carti. Dar intai de toate aminteste-ti, ridica mintea sus, deschide ochii si multumeste si slaveste pe primul autor si pe adevaratui autor al acestei victorii, Dumnezeu si Comandantul tau sef Iisus Hristos si repeta-ti acest cuvant a lui Zorubabel - " De la Tine vine victoria ... si a Ta este marirea si eu sunt slujitorul tau " ( Ezdra IV, 59 ) si cel al proorocului David : " A Ta este marirea, puterea lauda, biruinta si taria, ca tu stapanesti toate cele din cer si de pe pamant " ( I. Cron. XXIX, 11 ), - acum si pururea si-n vecii vecilor, amin !
[...] daca doresti, din tot sufletul tau sa obtii cununa Cerurilor; poarta orice razboiu ua curaj impotriva inamicilor; Lupta-te, razboieste-te si cucereste cu un scop clar. Ca soldat al lui Hristos si atlet indemanatic lupta impotriva diavolului, carnii, lumii si tuturor pasiunilor, impotriva poftelor ispitelor si dorintelor tale. Invata din aceasta carte mestesugul luptei si va izbindi binecuvantarea, si triumful in mantuire.

 Desavarsirea crestinului este recomandata ca o porunca in Noul Testament, fiindca Domnul zice : " Fiti desavarsiti ".... ( Mat. V, 48; ) iar Sf. Pavel : " Fiti oameni deplini " ( I Cor. XIV, 20 ), iar in alta parte : Staruiti a implini exact si cu toata convingerea tot ceeace Dumnezeu voeste ( Colos. IV, 12 ). 
  Aceasta a fost proclamat ca o porunca si in Vechiul Testament, fiindca Dumnezeu zice Evreilor in Deuteronom : " Tu vei fi intreg cu Dumnezeu " ( XVIII, 13 ); iar David da aceste sfaturi fiului sau Solomon : " Si acum, fiul meu, Domnul sa fie eu tine, ca tu sa prosperi..." ( I Cron. XXII, 12 ). Deci este evident ca Dumnezeu cere tuturor crestinilor lucrarea si pregatirea perfectiunii, adeca Dumnezeu cere ca noi sa devenim desavarsiti in toate faptele bune. Fiindca sunt multi cari zic, ca viata de desavarsire consta in postiri, privegheri, metanii, dormiri pe pamant si alte asprimi de acestea ale corpului. Altii cred ca-i in progres si-n multe mosteniri. Si multi altii socot, ca perfectiunea este in rugaciunile mintale, in sihastrie, retragere ( anahoresis ), tacere si viata de indrumare, de formare, adica, a trai dupa o lege a cumpatarii si masurii.
  Dar numai aceste virtuti nu sunt desavarsirea crestina pe care o cautam noi, ci uneori ele-s numai mijloace si instrumente folosite de om, harul Duhului Sfant, iar uneori sunt roada Sfantului Duh. Ele sunt instrumente puternice de dobandirea harului Sfantului Duh. Nu-i nici cea mai mica indoiala, fiindca vedem pe multi oameni virtuosi ca le intrebuinteaza ca sa castige forte si putere impotriva pacatelor si vanitatii, ca sa fie fortificati in contra ispitelor, sa infranga pe dusmanul cel rau, adeca, poftele obisnuite : carnea, lumea si cel pierzator. Ei uzeaza de aceste arme spre a se inarma cu ajutoare duhovnicesti necesare tuturor slujitorilor lui Dumnezeu si-n deosebi novicilor, incepatorilor, celor simpli incat sa fie capabili a primi Darurile Sfantului Duh : " Duhul adevaratei cunoasteri, spiritul sfatului si puterii, duhul intelepciunii si al intelegerii, duhul temerii de Dumnezeu ", cum le numeste profetul Isaia ( XI, 2 ). Dar este tot atat de sigur, ca aceleasi acte sunt si o roada a Domnului si produc " Bucurie, Dragoste, Credinta, Cumpatare ", cum spune Sfantul Pavel. Fiindca oamenii duhovnicesti pedepsesc corpul cu astfel de asprimi pentruca el se rasvrateste impotriva Facatorului sau ( + ) si sa-l tina totdeauna umilit si supus slujirii lui Dumnezeu. 
   Ei sunt in tacere si solitudine ca totdeauna sa scape de cea mai mica blasfemie a lui Dumnezeu, se roaga si iau parte la slujbele Domnului si la faptele de cucernicie ca sa dobandeasca cetatenia Cerurilor, mediteaza viata si patimile Domnului, nu pentru alt motiv, ci ca sa cunoasca mai bine slabiciunile si pacatele lor si Bunatatea lui Dumnezeu, urmeaza lui Iisus Hristos prin lepadarea de altii, de ai lor si de ei insisi ca in dragostea lui Dumnezeu sa poata fi mai aprinsi si mai puternici in ura de ei insisi. 
   Chiar si aceste virtuti enumerate pot produce in unii rautati mai mari, decat pacatele vadite, nu din cauza lor insile ( fiindca sunt cele mai sfinte in sine ), ci din cauza celor cari cauta sa urmeze propriilor indemnuri si dorinti. Ei vazand cum au plecat pe calea adevarata nu lupta numai cu bucurie in aceste lupte ale corpului, ci merg dupa planul lor desert, chiar dupa placerile Paradisului. Deaceea acesti oameni cred ca au fost ridicati pina in cetele Ingerilor si ca au vazut pe Dumnezeu in mijlocul lor. Uneori fiind cufundati intr-un fel de meditatii si reflectii ciudate, cred c-au parasit complect lumea si au fost ridicati la al treilea cer. Dar in ce mari erori sunt si cat de departe sunt de adevarata perfectiune oricine poate intelege din viata si caracterul lor. Doresc a fi apreciati in orice imprejurare, ei sunt idioritmici in toate dorintele lor, sunt orbi in toate afacerile lor, dar examineaza cu grija toate cuvantele si faptele celorlalti, iar daca cineva se apropie putin de dansii cu o cinstire desarta pe care socotesc c-o au sunt foarte multumiti. Ori daca cineva le reproseaza aceste devotiuni si marturii ce le practica, ( oprite de Dumnezeu ) deodata se supara si devin cu totul alti oameni. Si daca Dumnezeu, dorind a-i aduce la cunostinta si recunoasterea de ei insisi si la adevarata cale a desavarsirii, le trimite necazuri si suferinte, ori ingaduie a veni peste dansii persecutii, atunci isi arata tainitele inimii lor complect corupte de mandrie.

din Sfantul Nicodim Aghioritul ,,RAZBOIUL NEVAZUT,, Editura Egumenita
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu