Fără lacrimi, rugăciunea este mai mult o „meditaţie filosofică“
În stare de rugăciune curată, sufletul poate trăi experienţa căldurii celei duhovniceşti.
Marii rugători vorbesc despre o căldură
începătoare, izvorâtă din asceză, din osteneală, şi o căldură ce se
naşte din rugăciunea desăvârşită şi se topeşte în râul lacrimilor.
Sfântul Simeon Noul Teolog Îl consideră
pe Dumnezeu soare sau foc duhovnicesc, lumină ce luminează sufletul.
Părintele Stăniloae tâlcuieşte astfel această „teologie a focului“,
întâlnită în imnele Sfântului Simeon: „Focul sau lumina iubirii e de la
Dumnezeu. Dar sufletul are mintea ca sfeşnic făcut să se aprindă de
focul sau de lumina iubirii dumnezeieşti“ (1). Acest foc al iubirii
dumnezeieşti ni se dă potrivit eforturilor noastre de a-l dobândi şi
puterii noastre de a-l suporta. Aceasta echivalează însă cu o chenoză
din partea lui Dumnezeu (2).
Rugăciunea nevoitorului, atât în faza
ascetică, dar şi în cea contemplativă, mistică, este însoţită de
sentimentul pocăinţei şi de smerenie, de plânsul duhovnicesc, ce rodeşte
în „ploi“ sau „râuri“ de lacrimi.
Dintre misticii care au vorbit cel mai
adânc despre acest „dar al lacrimilor“, legat de pocăinţă şi de
rugăciune, locul esenţial îl ocupă Sfântul Simeon Noul Teolog. Părintele
Stăniloae a cunoscut opera lui şi, dându-şi seama de valoarea ei
duhovnicească, a tradus o parte a ei, atât în Filocalia, cât şi în
Imnele iubirii dumnezeieşti.
Plânsul duhovnicesc şi lacrimile sale
harismatice sunt roade ale rugăciunii mai presus de rugăciune, în care
mintea este răpită de Dumnezeu în adâncul Său de taine. Plânsul, ne
spune Sfântul Simeon Noul Teolog, este îndoit în lucrările sale. Unul
este ca „apa“, care stinge văpaia patimilor şi curăţeşte sufletul, altul
este ca „focul“, care face viu, care reaprinde şi încălzeşte inima şi
sufletul.
Lacrimile, care la început sunt de
tristeţe pentru păcatele noastre, de regret pentru căderile firii
noastre, devin, pe măsura pocăinţei şi rugăciunii noastre, lacrimi de
recunoştinţă faţă de Părintele ceresc, fericită întristare, lacrimi
mistice, contemplative, harismatice, lacrimi ce exprimă bucuria
desăvârşită a unirii depline cu Dumnezeu.
Lacrimile, arată părintele Stăniloae,
„sunt semnul că sufletul şi-a înmuiat învârtoşarea închisorii de sine,
că s-a eliberat de sine, că s-a deschis Duhului dumnezeiesc“ (3). Ele
sunt mijloc de curăţire şi de viaţă nouă, semn al iubirii de Dumnezeu şi
semnul deplin al ultimului grad de smerenie şi de pocăinţă (4). Ele
nasc în suflet „întristarea bucuroasă“, starea fericită a sufletului
împreunată cu iubirea de Dumnezeu şi simţirea ajutorului Său. Această
întristare fericitoare „nu e întristarea fără nădejde a singurătăţii, a
sentimentului de părăsire definitivă, a ieşirii din legătura cu izvorul
vieţii adevărate, pe care o are cel ce nu se poate pocăi“ (5), ci una
aducătoare de pace şi linişte.
Lipsită de aceste lacrimi, „fără această
înmuiere“, rugăciunea este mai mult o „meditaţie filosofică, fără efecte
adânci şi transformatoare asupra întregii fiinţe a noastre“ (6).
Lacrima este cea care „umanizează“ rugăciunea noastră şi o face
transparentă harului dumnezeiesc. Ea întraripează rugăciunea, luminând
ochii minţii şi făcând-o să vadă, prin smerenie şi pocăinţă, prezenţa şi
măreţia dumnezeiască (7).
Străpungerea inimii, plânsul şi lacrimile
duhovniceşti, arată părintele Stăniloae, constituie o mărturisire a
stării de pocăinţă, un dialog nevăzut şi neîncetat, dar în acelaşi timp
îndurerat şi plin de simţire, în care sufletul, recunoscându-şi starea
sa, reuşeşte, cu ajutorul dumnezeiesc, să se înalţe către rugăciunea
curată. Aceste lacrimi sunt „ape vii“ pentru suflet, care mângâie inima
obosită de nevoinţe şi dau viaţă nouă celor ce le varsă (8).
Prin aceste lacrimi, ce curăţă sufletul creştinului, se naşte pacea, bucuria, liniştea, mângâierea, iubirea.
Părintelui Stăniloae, în volumul Studii de Teologie Dogmatică Ortodoxă,
Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1991, p. 370.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu