marți, 22 martie 2016


Nivelul tau de stare duhovniceasca e in functie de curatia  ( sfintenia) ta.





Numai crestinul care ani si ani traieste o viata curata ( sfintita ) de harul Domnului poate avea un discernamant ( cuget/ gandire/ intelepciune , vedere ,discernere) curata.


Afla starea ta duhovniceasca dupa starea inimii si a mintii tale ( ganduri de manie, pizma, rautate, zgarcenie, trufie, parere de sine, ingamfare, porniri spre placerile lumii acesteia ) si vei cunoaste nivelul tau, starea ta duhovniceasca in care te afli. 

- Toți ochii ( mintea ) văd la fel de curat?

 Pentru ca cineva să vadă curat trebuie să aibă ochii sufletului său foarte sănătoşi, căci numai atunci are curăţia lăuntrică.

- Părinte, de ce uneori aceeaşi împrejurare unul o consideră binecuvântare, iar altul nenorocire?

- Fiecare o explică potrivit cu gândul său.
 Ori­ce lucru îl poţi vedea fie din latura lui bună, fie din latura lui cea rea.  (...) 

Din calitatea gândurilor unui om se vede starea lui duhovnicească.

 Oamenii judecă lucrurile potri­vit cu conţinutul pe care îl au înlăuntrul lor.

Dacă nu au conţinut duhovnicesc, trag concluzii greşi­te şi-l nedreptăţesc pe aproapele lor.

 De pildă, dacă unul, care face milostenii noaptea ca să nu fie văzut de oameni, va vedea pe cineva seara târziu pe drum, niciodată nu-şi va pune gând rău în minte. Însă de l-ar vedea pe acela unul ce umblă nopţile spre a pă­cătui, va spune: „Ce monstru, cine ştie pe unde um­blă noaptea”,, pentru că el însuşi are astfel de expe­rienţe. 
Sau dacă se aude noaptea de la etajul de sus duc-duc, unul care are gânduri bune va spune: „Face metanii”, în timp ce unul care nu are gânduri bune va spune: „Joacă toată noaptea”. 

Dacă se aude vreo melodie, unul va spune: „Ce psalmodii frumoase”, în timp ce celălalt va spune: „Ce cântece mai sunt şi acestea?”

 Vă aduceţi aminte cum s-au comportat faţă de Hristos cei doi tâlhari care au fost răstigniţi îm­preună cu El?
 Amândoi Îl vedeau pe Hristos sus pe Cruce, vedeau cum se cutremură pământul, etc.
 Dar ce fel de gând şi-a pus în minte unul şi ce fel celălalt!
 Unul, cel de-a stânga, hulea şi zicea: „Dacă Tu eşti Hristos, mântuieşte-Te pe Tine însuţi şi pe noi” (Luca 23, 39).
 Iar celălalt, cel de-a dreapta, spunea:  „Noi după dreptate primim cele cuvenite după faptele noastre; Acesta însă n-a făcut nici un rău” (Luca 23, 41).
 Unul s-a mântuit, iar ce­ lălalt s-a osândit.

 Cu adevarat numai pocainta aduce asezarea mintii in trup si cuget, plangerea inimii si regretul sincer ca esti un ticalos si pacatos in fata lui Dumnezeu, indiferent de starea ta duhovniceasca te poate aduce pe cararea cea buna a mantuirii. 
Mandria si falsa smerenie, chiar daca pacatele si patimile din inima au fost curatite in marea lor majoritate, tot nu aduc discernere. Adica gandul diavolului poate fi primit ca un gand bun, caci satana lucreaza in mod inteligent si subtil- vedenii, preziceri, evlavie si lacrimi false, imbolduri din adancul inimii spre a lucra un bine- care de fapt duce intr-un final la pierzarea difinitiva a sufletului. 
De ce asa ? Pentru ca ai crezut tu. Acest ,, eu ,, este unul malefic. ,, Eu cred ca,, sau ,, asa simt eu,, poate fi distructiv. 
Numai cel smerit poate discerne gandurile si pornirile inimii, adica care sunt bune, placute lui Dumnezeu si care sunt de la diavol ( sub masca aparenta a binelui ).

din ,, Cuvinte duhovnicești, vol.3: Nevoință duhovnicească, traducere de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, Ediția a 2-a, Editura Evanghelismos, București, 2011, pp. 31-33)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu